0,00 0

Winkelwagen

Geen producten in de winkelwagen.

Veelgestelde vragen

Let op!

Er zijn de afgelopen periode veel imitatie producten bij gekomen, en worden aangeboden voor behoorlijke lagere prijzen, deze imitaties lijken enorm veel op de originele Airrex heaters, zelfs kunnen dezelfde foto’s zijn gebruikt, er zit een duidelijk verschil in zoals:

Bij de imitaties is de warmte minder
Op de imitaties zijn de keramische buizen niet keramisch, en gaan na korte tijd afbladeren
De imitaties maken meer lawaai
De imitaties stinken meer in de verbranding
Bij de imitaties zijn geen onderdelen verkrijgbaar, en is geen service netwerk beschikbaar
Er zit geen 3 jaar garantie op de imitaties

U kunt het geld maar 1 keer uitgeven.

De werking van de Airrex brandstof kachel

Dit wordt mogelijk gemaakt door het gebruik van zuivere brandstof van hoge kwaliteit die voor een perfecte verbranding zorgt. Meer dan 99% van de uitlaatgassen bestaat uit kooldioxide en waterdamp die deel uitmaken van de lucht die wij inademen. Er is praktisch geen roet of andere fijne deeltjes, zelfs geen koolmonoxide. Uitlaatgassen van schoon brandende brandstof van hoge kwaliteit bevat zeer lage stikstofoxideniveaus die geen gezondheidsrisico vormen.

Waterdamp is op geen enkele manier schadelijk voor de gezondheid, en het vocht in de uitlaatgassen van Airrex-infraroodkachels schaadt de structuren van de verwarmde ruimte niet.

Het verwarmen van gesloten ruimten, zoals hallen en magazijnen, verloopt in twee fasen: de eerste verwarming en de continue verwarming.

Tijdens de eerste verwarming blaast of straalt de brandstofkachel warmte op maximaal vermogen, waardoor de maximale hoeveelheid uitlaatgassen wordt geproduceerd. Als de ruimte eenmaal is verwarmd, is voor continue verwarming slechts een fractie van de verwarmingscapaciteit van de kachel nodig. In deze fase gebruiken Airrex-infraroodkachels gewoonlijk slechts een kleine hoeveelheid brandstof per uur.

Dankzij de twee verwarmingsfasen varieert ook de uitlaatgasbelasting in de verwarmde ruimte sterk. Daarom verschilt de ventilatie die nodig is om een passende hoeveelheid toevoerlucht te garanderen en te zorgen voor een kooldioxideniveau dat geschikt is voor mensen om te ademen.

Airrex-infraroodkachels zijn verkrijgbaar in drie capaciteitsklassen. De verwarmingscapaciteit van de kleinste Airrex AH-200 is 13 kWh, de verwarmingscapaciteit van de middelgrote Airrex AH-300 is 15 kWh, en de capaciteit van de grootste AH-800 is maximaal 22 kWh. De capaciteit wordt bereikt door het verbranden van ongeveer 1,0-2,5 liter brandstof per uur.

De verbranding van 1,5 liter brandstof of dieselolie produceert ongeveer vier kilogram, ofwel 4.000 gram, kooldioxide. Voor het verbrandingsproces is ongeveer 22 kubieke meter lucht nodig. Om 2,5 liter te verbranden is ongeveer 36 m3 lucht nodig en ontstaat ongeveer 6.600 gram kooldioxide als verbrandingsproduct.

De door de verwarming geproduceerde kooldioxide maakt het werken in de verwarmde ruimte stressvoller. Maar wanneer wordt het een gezondheidsrisico?

Kooldioxide is een van de normale gassen in de lucht en als zodanig helemaal niet gevaarlijk. Integendeel, het menselijk lichaam heeft kooldioxide nodig om te kunnen werken. Als de hoeveelheid kooldioxide in de lucht toeneemt, hebben we het gevoel dat we “buiten adem” raken en reageert het lichaam door automatisch de ademhaling te versnellen. Een hoog kooldioxidegehalte in de lucht veroorzaakt hoofdpijn, vermoeidheid en een benauwd gevoel.

De hoeveelheid kooldioxide in de lucht wordt uitgedrukt in ppm, of delen per miljoen (parts per million). De hoeveelheid kooldioxide in de buitenlucht is ongeveer 380 ppm.

Volgens het besluit van het ministerie van Sociale Zaken en Volksgezondheid inzake bekende schadelijke concentraties (HTP)  en de procedure van het ministerie van Milieu inzake het kooldioxidegehalte in de binnenlucht, bedraagt de maximaal toegestane concentratie kooldioxide bij normale weersomstandigheden en tijdens de bezetting van de ruimte 1.200 ppm. De aanvaardbare blootstellingslimiet op werkplekken gedurende een werkdag van 8 uur is 5.000 ppm. Dit komt neer op een kooldioxideconcentratie van een half procent (0,5%) gemengd in de lucht.

Iets over de mate van stress die kooldioxide veroorzaakt op het menselijk lichaam kan worden afgeleid uit het feit dat bemanningen van onderzeeërs werken en leven in een atmosfeer die ongeveer één procent (10.000 ppm) kooldioxide bevat. Zelfs van een concentratie van 2%, of 20.000 ppm, is niet vastgesteld dat deze bij kortstondige blootstelling schadelijke gevolgen heeft voor de gezondheid.

Het soortelijk gewicht van lucht varieert naar gelang van de temperatuur en de vochtigheid van de lucht; het in deze berekeningen gebruikte gemiddelde is 1,225 kg/kubieke meter (op zeeniveau). Hiervan is de hoeveelheid kooldioxide 0,038% = 0,0004655 kg, ofwel ongeveer 0,47 gram.

De op de werkplek toegestane blootstellingslimiet van 5.000 ppm kooldioxide komt overeen met ongeveer 6,125 gram kooldioxide per kubieke meter lucht. Gezien de hoeveelheid kooldioxide die al in de lucht aanwezig is (0,47 gram/m3), bedraagt de hoeveelheid extra kooldioxide die in de lucht mag worden bijgemengd 5,655 gram.

Als we nu aannemen dat er geen enkele ventilatie is in een verwarmde ruimte met Airrex AH-300 infraroodkachel die op volle toeren draait, hoe groot moet de ruimte dan zijn om gezondheidsrisico’s door de uitlaatgassen te vermijden?

De vier kilo, of 4.000 gram, kooldioxide die per uur wordt geproduceerd, heeft een ruimte van ongeveer 710 m3nodig om te verdunnen tot onder het concentratieniveau van 5.000 ppm. De oppervlakte van een halruimte van vier (4) meter hoog moet dan ongeveer 180 vierkante meter bedragen. Als de krachtiger Airrex AH-800 een uur lang op volle capaciteit wordt gebruikt, is een halruimte van ongeveer 1.150 kubieke meter nodig om de stijging van het kooldioxidegehalte onder de aanbevolen limiet van 5.000 ppm te houden.

Voor continue verwarming is slechts een derde of aanzienlijk minder brandstof nodig dan voor verwarming op volle capaciteit. Dit betekent dat de uitstoot van kooldioxide in vergelijking slechts een derde of minder bedraagt. Vervolgens hoeft het volume van de verwarmde ruimte slechts 230-380 m3 te bedragen om het kooldioxideniveau onder de aanbevolen grenswaarde voor blootstelling op de werkplek te houden. De vloeroppervlakte van een hal van 2,70 meter hoog met een volume van 230-380 m3 bedraagt 85-140 vierkante meter.

De bovenstaande voorbeelden zijn theoretisch van aard omdat er niet zoveel verwarmde ruimten zijn die volledig afgesloten zijn. Anderzijds zal een combinatie van een bijzonder lage ventilatie-instelling en het gebruik van een brandstofkachel leiden tot een voortdurende stijging van het kooldioxidegehalte in de binnenlucht, iets waarmee rekening moet worden gehouden. Als de verwarmde ruimte op een normale manier wordt geventileerd volgens de voorschriften, dat wil zeggen een volledige luchtverversing per twee uur, kan het kooldioxidegehalte in de verwarmde ruimte in geen geval stijgen tot een schadelijk niveau.

Voldoende ventilatie wordt in principe bereikt door een luchttoevoer die overeenkomt met die van de kachel. In het geval van de AH-300 infraroodkachel betekent dit dat de vereiste ventilatie in de praktijk 15-20 m3 per uur bedraagt tijdens de eerste verwarming en ongeveer 10 m3 tijdens de continue verwarming. Bij de krachtigere Airrex AH-800 is de ventilatiebehoefte tijdens de eerste verwarming ongeveer 30 m3, terwijl ongeveer 10 m3  volstaat tijdens continue verwarming, hetzelfde als bij de AH-300.

Het hoge rendement waarmee de brandstofgestookte Airrex infraroodkachels brandstof verbruiken en verbranden, betekent dat normale ventilatievoorzieningen volstaan om de aanbevolen werkomstandigheden te garanderen. Om tien kubieke meter lucht te laten circuleren, hoeft u een overheaddeur maar één keer te openen en te sluiten.

Zoals hierboven besproken neemt de hoeveelheid kooldioxide in de verwarmde ruimte toe. Ook mag niet worden vergeten dat kooldioxide al heel lang wordt gebruikt om branden te blussen. Een voldoende hoog kooldioxidegehalte dooft het vuur door de zuurstof te vervangen. Dit geldt ook voor de oliebrander van de kachel als de verwarmde ruimte afgesloten en/of onvoldoende geventileerd is. Als er geen afvoerleiding is van een kachel met een oliebrander naar buiten, blijft het niveau van kooldioxide in de verwarmde ruimte stijgen en daalt het zuurstofgehalte. Uiteindelijk kan de brander uitgaan door zuurstofgebrek, maar de prestaties zullen er al eerder onder lijden. Hij begint rook te produceren, waardoor er roet ontstaat dat zich ophoopt in de verbrandingskamer en de nozzles.

Ook al vormt een te hoog kooldioxidegehalte in de lucht geen direct gevaar voor de gezondheid, toch moeten symptomen als hoofdpijn en vermoeidheid worden beschouwd als een reden om na te gaan of er voldoende ventilatie is. Het effect op de verwarmingskosten is niet groot genoeg om te rechtvaardigen dat het comfort op de werkplek in het gedrang komt.

Er zijn veel belangrijke verschillen tussen een infraroodkachel en een traditionele ventilatorkachel. In plaats van te blazen, stralen infraroodverwarmers bijvoorbeeld warmte uit. Infraroodstraling verwarmt materialen, geen lucht. Meer informatie over infraroodstraling vindt u bijvoorbeeld op Wikipedia.

U voelt het verwarmingseffect van een infraroodkachel zelfs buiten bij winderig weer, omdat de warmte doorkomt in plaats van met de wind te worden meegevoerd. De warme lucht die uit de ventilatorkachel wordt geblazen, verdwijnt in de wind direct uit de kachel.

Airrex infraroodkachels zijn een uitstekende keuze voor bijvoorbeeld onderhoudswerkzaamheden die buiten moeten worden uitgevoerd, zoals het verwisselen van een band van een auto of het repareren van machines (bosoogstmachine, tractor, enz.) in veldomstandigheden.

Vocht en diesel-infraroodkachels

Bij het verwarmen van koude ruimtes heeft vocht de neiging te condenseren op ramen, metalen constructies of andere structuren in de verwarmde ruimte.

Waar komt dit vocht eigenlijk vandaan?

In de regel bevat lucht vocht in de vorm van waterdamp: hoe warmer de lucht, hoe meer vocht erin zit. Koude lucht kan niet zoveel vocht vasthouden als warme lucht.

Lucht die waterdamp bevat warmt sneller op dan vaste structuren. Warmere lucht verzamelt meer waterdamp, maar de vaste structuren in de verwarmde ruimte blijven koel. De lucht in de buurt van de structuren koelt af en de hoeveelheid waterdamp in de lucht overschrijdt 100% RV.

Wanneer de relatieve luchtvochtigheid de 100% overschrijdt, begint de waterdamp in de lucht te condenseren in druppeltjes die vooral zichtbaar zijn op ramen en metalen oppervlakken in de verwarmde ruimte. Hetzelfde fenomeen doet zich bijvoorbeeld ook voor op een ijskoud biertje op een terras in de zomer.

Twee meeteenheden voor vochtigheid

De hoeveelheid waterdamp in de lucht, ofwel de vochtigheid, wordt beschreven door twee verschillende concepten. Het ene drukt de hoeveelheid water uit in de waterdamp die zich in een kubieke meter lucht bevindt. Dit wordt absolute vochtigheid genoemd. Het andere, de relatieve vochtigheid, drukt het percentage waterdamp in de lucht uit.

De relatieve vochtigheid kan variëren van volledig droge lucht (0%) tot verzadigde lucht (100%) die de maximaal mogelijke hoeveelheid waterdamp bevat.

Oliekachels produceren kooldioxide en waterdamp 

Airrex infraroodkachels verbranden diesel uiterst efficiënt en gebruiken bijna 100% van de energie in de olie voor het verwarmen van de ruimte. In de praktijk betekent dit dat de 10 kW (warmte-)energie van een liter brandstof volledig wordt benut.

De verwarmingscapaciteit van 10 kW is voldoende om de binnentemperatuur in de meeste verwarmde ruimten aanzienlijk te verhogen. Zodra de gewenste werktemperatuur is bereikt, begint de thermostaat van Airrex de kachel te regelen, waardoor het brandstofverbruik en de uitstoot dalen.

Een liter verbrande dieselolie veroorzaakt 2,7 kg kooldioxide en 560 gram water.

Verwarming maakt de lucht droog

De capaciteit van lucht om waterdamp vast te houden is bijna recht evenredig met de temperatuur van de lucht. Hoe kouder de lucht, hoe kleiner de hoeveelheid waterdamp die deze kan bevatten.

Dit verklaart waarom verwarming de meest effectieve manier is om ruimtes te drogen. Zelfs dan moet worden voorkomen dat er vochtigheid wordt gevormd of van buiten de verwarmde ruimte binnendringt.

Als de relatieve vochtigheid in een wat grotere hal 40% bedraagt bij 0 graden Celsius, bevat elke kubieke meter lucht in de ruimte 1,9 gram waterdamp (water).

Als wordt voorkomen dat er extra vocht in de ruimte komt, wordt de relatieve vochtigheid door verhoging van de temperatuur in de ruimte van nul tot +20 graden Celsius teruggebracht tot vijf (5) procent. 

Er is niet veel nodig om lucht te verwarmen

De gemiddelde warmtecapaciteit van lucht is 1,01 kJ/kg/°C, op basis waarvan het mogelijk is om het vermogen te berekenen dat nodig is voor de verwarming. Om de temperatuur van één kubieke meter lucht met één graad te verhogen, is ongeveer 0,00035 kWh verwarmend vermogen nodig.

Als de verwarmde ruimte bijvoorbeeld 300 m3 groot is, bedraagt het vermogen dat nodig is om de lucht daarin van nul graden tot +20 graden te verwarmen slechts 2,1 kWh.

In werkelijkheid volstaat dit cijfer echter niet, omdat de structuren en voorwerpen in de verwarmde ruimte een aanzienlijk effect hebben op de vereiste verwarmingscapaciteit, om nog maar te zwijgen van het eventuele warmteverlies door structurele lekken en ventilatie in de ruimte in kwestie.

De door een oliekachel veroorzaakte vochtigheid is geen risico

Het is als volgt: om een ruimte van 300 kubieke meter te verwarmen van nul tot +20 graden heb je ongeveer 10 kWh vermogen nodig, of maximaal een liter olie.

Dit komt neer op 560 gram waterdamp die wordt vermengd met 300 kubieke meter lucht. De hoeveelheid water in elke kubieke meter lucht wordt dan met ongeveer 1,9 gram verhoogd.

Als de aanvankelijke hoeveelheid waterdamp per kubieke meter lucht in de verwarmde ruimte 1,9 gram was, zou dat na de verwarming ongeveer 3,8 gram zijn.

Bij +20 graden Celsius komt dit neer op ongeveer 30% relatieve vochtigheid, wat voor geen enkel bouwwerk een risico van vochtschade oplevert.

Unieke voordelen van oliegestookte Airrex infraroodkachels

Stralingskachels verwarmen niet de lucht als zodanig, maar de voorwerpen die in de weg staan van de infrarode golven. Zo worden de structuren en voorwerpen in de verwarmde ruimte sneller warm dan de lucht. Dit voorkomt op efficiënte wijze de condensatie van vocht in de lucht op de oppervlakken, waardoor het risico van schade door vocht tot een minimum wordt beperkt.

Een andere factor die het vochtrisico vermindert, is de brandstof. Veel infraroodverwarmers gebruiken vloeibaar petroleumgas, ofwel LPG, dat bij verbranding kooldioxide en water produceert. Het is dus een zeer schone brandstof.

Airrex-kachels zijn in de praktijk net zo schoon, maar ze produceren aanzienlijk minder water dan LPG-kachels.

Eén (1) kg LPG levert bij verbranding ongeveer 12,8 kWh energie op. Tegelijkertijd worden er 2,99 kg kooldioxide en 1,63 kg (1.630 gram) waterdamp geproduceerd.

Bij gebruik van dieselolie bedraagt de hoeveelheid waterdamp die wordt geproduceerd om het equivalente verwarmingsvermogen te bereiken ongeveer 720 gram – minder dan de helft dan bij LPG.

Dit is een belangrijk verschil, althans voor wie het risico van vochtschade tot een minimum wil beperken.

Infraroodwarmte droogt structuren uit

Zoals hierboven beschreven, verhoogt infraroodverwarming de temperatuur van de structuren en voorwerpen in de verwarmde ruimte in plaats van de lucht. Dit voorkomt condensatie van vocht op de oppervlakken van de structuren.

Infraroodkachels kunnen ook worden gebruikt om vocht te verwijderen bij toepassingen zoals het drogen van vochtschade aan betonconstructies.

Als er vocht in de structuren van de verwarmde ruimte zit vanaf de bouw of om een andere reden, kunnen er infraroodkachels worden gebruikt om de structuren uit te drogen. Het vocht dat uit de structuren verdampt, verandert in waterdamp vermengd met de lucht en dit kan de relatieve vochtigheid van de lucht in de verwarmde ruimte aanzienlijk verhogen.

Als er veel vocht in de constructies zit en er geen ventilatie de de verwarmde ruimte uit gaat, kan de relatieve vochtigheid oplopen tot bijna 100%. Op dit punt zal de condensatie optreden op koelere oppervlakken, meestal op ramen en metalen constructies.

Airrex infraroodkachels kunnen dus ook worden gebruikt om constructies te drogen. Adequate verwarming met een infraroodkachel in een nieuw gebouw of een gebouw dat vochtschade heeft opgelopen, gecombineerd met een zo efficiënt mogelijke ventilatie, laat het resterende bouwvocht in slechts enkele dagen opdrogen.

Grote kachels en uitlaatbeheer

Niet veel mensen genieten van de uitlaatgassen die vrijkomen bij de verbranding van diesel. Veel mensen hebben geconstateerd dat de gassen onaangename symptomen veroorzaken in de luchtwegen, mond en keel, of zelfs in de ogen, zoals de meest gevoelige mensen hebben gemeld. Uitlaatbeheer is geen probleem voor gebruikers van grote Airrex kachels, die de brandstof zo efficiënt verbranden dat een aparte uitlaat naar buiten niet nodig is.

Als de verbranding niet volledig is, zullen de uitlaatgassen verschillende schadelijke verbindingen bevatten. Onverbrande koolwaterstoffen, koolmonoxide, diverse deeltjes, lachgas en natuurlijk kooldioxide.

Bij hoogwaardige brandstof op basis van koolwaterstoffen, zoals diesel, is een nagenoeg perfecte verbranding mogelijk, wat betekent dat de uitlaatemissies voornamelijk bestaan uit kooldioxide, dat als zodanig niet gevaarlijk is, en water in de vorm van waterdamp. Perfecte verbranding is de reden dat Airrex infraroodkachels geen aparte uitlaatleiding nodig hebben.

De Kymenlaakso Universiteit voor Toegepaste Wetenschappen (KYAMK) is een van de weinige instituten in Finland die emissiemetingen uitvoeren. Marko Piispa, leider van de emissiemeeteenheid, herinnert zich dat de emissies van de Airrex-kachels laag waren. Hij spreekt zich niet uit over de veiligheid ervan bij gebruik in afgesloten ruimten: die kan worden bepaald door bestudering van de richtsnoeren en grenswaarden die door de autoriteiten zijn vastgesteld.

Airrex infraroodkachels en uitlaatgassen

Volgens het besluit van het ministerie van Sociale Zaken en Volksgezondheid inzake bekende schadelijke concentraties (HTP) en de procedure van het ministerie van Milieu inzake het kooldioxidegehalte in de binnenlucht, bedraagt de maximaal toegestane concentratie kooldioxide bij normale weersomstandigheden en tijdens de bezetting van de ruimte 1.200ppm. De aanvaardbare blootstellingslimiet op werkplekken gedurende een werkdag van 8 uur is 5.000 ppm.

De hoeveelheid koolmonoxide in de lucht gedurende een achturige werkdag mag dan ook niet voortdurend meer bedragen dan 10 mg/m3. De grenswaarde voor de stikstofdioxideconcentratie waarvan bekend is dat deze schadelijk is, is 6 ppm, of 11 mg/m3, gedurende 15 minuten blootstelling.

Als de Airrex AH-300 op volle capaciteit werkt, produceert deze één milligram koolmonoxide per kubieke meter lucht, wat betekent dat de aanbevolen grenswaarde niet wordt bereikt gedurende 10 uur bedrijf. Omdat kachels zelden voortdurend op volle capaciteit werken, is de maximale werktijd veel langer. En als er voor een normale ventilatie wordt gezorgd, vormt koolmonoxide geen enkel risico.

Kooldioxide is op zich onschadelijk en is in feite zeer belangrijk voor het menselijk lichaam. Volgens het emissieverslag van KYAMKbevatten de uitlaatgassen van de Airrex AH-300 10% kooldioxide die zeer snel gemengd wordt met de lucht in de ruimte. Daarom worden de kooldioxide-emissies niet significant geacht.

Stikstofoxiden die ontstaan bij de verbranding van diesel worden als gevaarlijk voor de gezondheid beschouwd. Opmerkelijk in het emissiemeetrapport van een Airrex AH-300 die op volle capaciteit werkt, is dat de stikstofoxide-emissies met biodiesel 201 mg/m3 bedroegen, terwijl die met gewone diesel 183 mg/m3 waren.

Als uitlaatgas rechtstreeks wordt ingeademd vanaf het uiteinde van een AH-300 uitlaatpijp, veroorzaken stikstofoxiden meer stress op het lichaam dan aanbevolen (6 ppm, of 11 mg/m3, 15 min blootstelling); de concentratie neemt echter aanzienlijk af wanneer de uitlaatgassen zich mengen met de lucht in de verwarmde ruimte.

Bij een Airrex AH-300 die op volle capaciteit werkt, zal de waarde onder de door de autoriteiten vastgestelde als schadelijk bekend staande concentratie (HTP) blijven wanneer het volume van de verwarmde ruimte ongeveer 200 kubieke meter bedraagt. Dit komt neer op een ruimte van ongeveer 8 x 10 x 2,5 meter.

Als de ventilatie van de verwarmde ruimte in overeenstemming is met de aanbevelingen, d.w.z. een volledige luchtverversing per twee uur, kan de Airrex AH-300 worden gebruikt in ruimtes die kleiner zijn dan 100 kubieke meter zonder gevaar voor de gezondheid door stikstofdioxide.

Met een vermogen van 13-15 kW, warmt de Airrex AH-300 zo’n kleine ruimte zeer snel op, waarna het volle vermogen niet meer nodig is. Dit betekent minder uitstoot van stikstofoxide en dus verwaarloosbare gezondheidsrisico’s daarvan.

Emissies in het kort

Kortom, Airrex infraroodkachels produceren geen gevaarlijke hoeveelheden koolmonoxide – en er is geen aparte uitlaatleiding nodig. De ontstane kooldioxide is geen groter gevaar voor de gezondheid dan de kooldioxide die normaal in de lucht aanwezig is. Tijdens de eerste verwarming in een kleine ruimte kan het niveau van de ontstane stikstofoxiden stijgen tot concentraties die door de autoriteiten als gevaarlijk worden beschouwd.

Het risico kan worden beperkt door tijdens de eerste verwarming uit de (kleine) ruimte te blijven en daarna te zorgen voor een normale ventilatie. Het risico kan volledig worden weggenomen door de uitlaatgassen buiten de verwarmde ruimte te leiden. De kleinere hoeveelheid stikstofoxiden die bij de minder capaciteitsintensieve continue verwarming ontstaat, houdt het niveau onder de concentraties die als gevaarlijk bekend staan.

In een notendop: een goed ontworpen dieselkachel kan een zo perfecte verbranding bereiken dat er geen aparte uitlaatleiding nodig is. Na controle van de berekeningen wordt dit ook bevestigd door Marko Piispa, die de emissiemetingen heeft verricht:

“De emissies van de Airrex-kachel waren vrij laag. Ze vormen geen gezondheidsrisico in een grote hal met passende ventilatie.”

Ik heb een probleem met mijn Airrex kachel. Wat nu?

Standaard zit er 2 jaar garantie op de Airrex kachel. Bij registratie in de Airrex App wordt deze met een jaar verlegd. Dat betekend dat er 3 jaar garantie op de Airrex kachel zit.

Wij zijn een servicepartner van Airrex, en hebben alle losse onderdelen voorradig, wij kunnen elk probleem oplossen door heel Nederland.

Als dit in de 3 jaar garantie valt ontvangt u hiervan zelfs geen factuur!

We kunnen we niet alle problemen onder garantie laten vallen.

Wij kunnen geen garantie verlenen, als er niet aan de onderstaande voorschriften zijn voldaan:

  • Zorg altijd voor voldoende ventilatie

    • Door onvoldoende ventilatie is er te weinig zuurstof, welke problemen kunnen geven op een goede werking van de heater

    • Indien er te weinig zuurstof aanwezig is, krijgt u een onvolledige verbranding waardoor er koolmonoxide vrijkomt

      • Koolmonoxide kan gezondheidsklachten veroorzaken

    • Te weinig zuurstof kan onnodige schade aan de heater brengen

  • Gebruik altijd schone diesel

    • Diesel uit eigen voorraad tanks kunnen een extra risico op vervuilde diesel geven

    • Gebruik altijd diesel zonder vuil, water en bacteriën.

  • Zorg voor een schone omgeving zonder te veel stof, zaagsel of andere vervuiling

  • Vervang jaarlijks het brandstoffilter, pakkingen en de nozzle

    • Problemen door service dat niet tijdig en/of goed is uitgevoerd vallen buiten de garantie

  • Toegestane brandstoffen

    • Diesel, rode diesel of Biodiesel

    • Biodiesel als:

      • HVO 100 en Aspen D milieu diesel

  • Niet toegestane brandstoffen

    • Biodiesel op basis van RME

    • GTL

  • Wij adviseren altijd de Dieseloptimizer toe te voegen

    • Dit voorkomt bacteriegroei en geeft een betere verbranding

Veel voorkomende problemen:

Error 0 kan meerdere problemen zijn. 90% van dit probleem zit in het brandstoffilter, de overige problemen kunnen een verstopte nozzle of te weinig ventilatie zijn.

Klik hier voor het downloaden van een instructie voor het oplossen van een E0 storing.

De betekenis van de Errorcodes:

  • E0: kan veel verschillende problemen zijn, 90% van dit probleem komt door een vervuilde brandstoffilter

  • E1: Probleem met de Vlam sensor. Dit kan de connector of sensor zelf zijn.

  • E2: Probleem met de Temperatuur sensor van thermostaat. (kabeltje aan de achterkant)

  • E3: Shock sensor geactiveerd, de heater is bewogen.

  • E4: Oververhittingssensor van de behuizing geactiveerd.

  • E8: Oververhittingssensor van de brander geactiveerd. Deze dient handmatig weer gereset te worden.

  • E9: Fout in het voorverwarmen

  • Oil: Brandstof niveau te laag

Het filter kan verstopt raken door vuile diesel. Wij adviseren altijd te tanken bij een kwalitatief tankstation.

Eigen brandstoftanks kunnen een extra risico op vervuilde brandstof geven, vervuiling van een eigen brandstoftank komen met name via het ventilatiekanaal in de tank.

Doordat de heater een heel laag brandstofverbruik heeft dient de brandstof vuil vrij te zijn aangezien de brandstof door een hele kleine inspuiter wordt gepompt. Om de brandstof goed te filteren zit er een fijnmazig filter voor.

Ook kunnen problemen ontstaan door een Bacteriegroei. Wij adviseren altijd de heater met een volle brandstoftank met een optimizer toevoeging weg te zetten in de zomer periode. Dit voorkomt teven condensatie in de tank. Door een grote condensatie komt er vocht bij de brandstof met een grote kans op bacteriegroei.

Verzending:

De vermelde prijzen zijn exclusief verzendkosten. De verzendkosten bedragen altijd:

€6,95 ex. btw. voor bestellingen met pakketdienst onder de € 100,- (binnen Nederland)
€85,- ex. btw. voor bestellingen met palletzending (binnen Nederland)

Helaas kunnen wij geen gratis verzending bieden op palletzendingen. 

Levering pakketdienst verloopt via de postbode of pakketbezorger van PostNL. Over het algemeen zal de aflevering de eerstvolgende werkdag tussen 9:00 en 18:00 plaatsvinden. Helaas kunnen wij het moment van aflevering niet garanderen.

Levering palletzending verloopt via een transporteur, de aflevering zal binnen enkele dagen na de bestelling plaats vinden, als het product voorradig is. 

Wij doen zorgvuldig ons best de bestelling dezelfde dag te verzenden. Niet altijd lukt het ons om dit na te komen, soms zijn producten niet voorradig en dan kan de levering van uw bestelling iets langer duren. Op de productpagina staat een indicatie van de levertijd. Mochten wij om wat voor reden dan ook deze levertijd niet halen, dan brengen wij u hier natuurlijk zo spoedig mogelijk van op de hoogte.


Wij doen zorgvuldig ons best de bestelling zo spoedig mogelijk bij u af te leveren. Bestellingen proberen wij dezelfde dag nog te verzenden, waarna het de volgende dag bij u zal worden afgeleverd.
U ontvangt op de dag van verzending een Track & trace code per mail.

Offerte aanvragen

Intresse in*
Selecteer model
Selecteer model